Public Relations

عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا فهذا بيتك الثانى
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
Public Relations

شبــــاب العلاقات العــــــامة .....يلا نفيـــد و نستفــــيد


    الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    شاطر
    avatar
    بحر الاحزان

    عدد المساهمات : 853
    تاريخ التسجيل : 26/11/2010
    الموقع : http://www.t-l7l.com/vb/

    الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف بحر الاحزان في الإثنين يناير 03, 2011 8:40 am

    الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    لماذا يكون الحزن والالم هوالحل الوفي للحب ..؟
    لمذا لايستطيع انسان منا ان يذكر الحب دون ان يخرج من اعماق قلبه تلك الآهات الحزينه ؟
    تمنيت ان اسمع قصة حب واحده دون ان اجد فيها حزن .

    هل الحزن والحب توئمان لاننا نحن في حياتنا نطلب المستحيل من الحب؟

    لماذا تجد كل من يحب غارقا في احلامه يحاول ان يكون منعزلا عن الناس ليسرح بأفكاره مع من يحبه؟

    لماذا لانستطيع ان نعيش الحب بسعاده؟

    مجرد تسائل تمنيت ان اعرف لماذا

    avatar
    islam luxor

    عدد المساهمات : 186
    تاريخ التسجيل : 25/11/2010
    العمر : 26

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف islam luxor في الإثنين يناير 03, 2011 12:53 pm

    موضوع جميل
    بس هقولك حاجة هناك قصص حب كتيرة تنتهي بالسعادة اما القصص التي تنتهي بالحزن عارف لية بتنتهي كدة لاني الي حب حب بقلبة قبل عقل ودة اكبر غلط
    avatar
    ali fathallah

    عدد المساهمات : 297
    تاريخ التسجيل : 20/12/2010
    العمر : 27
    الموقع : الاقصر

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف ali fathallah في الإثنين يناير 03, 2011 1:13 pm

    موضوع جميل جدا يا اخ بحر
    لاكن بقول للاخ اسلام الحب بالقلب وليس بالعقل
    وعلي رأي المثل "مرآة الحب عميه"
    avatar
    islam luxor

    عدد المساهمات : 186
    تاريخ التسجيل : 25/11/2010
    العمر : 26

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف islam luxor في الإثنين يناير 03, 2011 1:56 pm

    سيبك بس من الكلام دة نتكلم بالعقل احسن هقولك حاجة عن الفرق بين الحب بالقلب والحب بالعقل
    فالحب معنى واحساس واحد ولذلك يجب الا نستسلم للقلب فقط ونمشى وراء الشهوات والاحساس ونخسر فى النهايه الحب ونندم ونعيب في الحبيب.
    اما العقل فهو يحتوي علي المادة ويترك المشاعر والاحاسيس ونندم ايضا لاننا احبنا المادة وتركنا المشاعر والاحساس
    ولذلك علينا الاختياربالعقل والقلب فالحب بهما يوديان الى السعاده الابديه فالختيار الصحيح يكون بالعقل والحب العفيف الطاهر يصير بالقلب فالاثنان لا يمكن الاستغناء عنهما؟
    avatar
    ali fathallah

    عدد المساهمات : 297
    تاريخ التسجيل : 20/12/2010
    العمر : 27
    الموقع : الاقصر

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف ali fathallah في الإثنين يناير 03, 2011 2:12 pm

    يا اخ اسلام خليك واقعي عندما تري عيناك الحبيب اول مره
    قلبك بيحس بيه ولا عقلك ؟
    اذا الحب يتعلق بالقلب اولا واخيرا لان الحب احساس بين الاحبه
    والاحساس يولد من القلب وليس من العقل..
    avatar
    بحر الاحزان

    عدد المساهمات : 853
    تاريخ التسجيل : 26/11/2010
    الموقع : http://www.t-l7l.com/vb/

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف بحر الاحزان في الإثنين يناير 03, 2011 5:34 pm

    مع احترامي الشديد ليك ياسمسم بس بتفق مع كلام علي

    لانك فعلآ لما تقابل حبك لاول مره اللي بيحس هو القلب والعقل مش بيكون موجود خاااااااالص Very Happy اسئلني انا هههههههه Wink
    avatar
    ali fathallah

    عدد المساهمات : 297
    تاريخ التسجيل : 20/12/2010
    العمر : 27
    الموقع : الاقصر

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف ali fathallah في الإثنين يناير 03, 2011 6:10 pm

    مش عارف اقولك ايه بصراحه
    دايما بتحرجني
    avatar
    islam luxor

    عدد المساهمات : 186
    تاريخ التسجيل : 25/11/2010
    العمر : 26

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف islam luxor في الإثنين يناير 03, 2011 8:49 pm

    هحترم وجهة نظركم بس انا متسمكم برأي
    هقولك الفرق بين الاتنين
    لكل منهما دوره المختلف عن الاخر ...فالقلب تتحكم به العاطفة والاهواءاما العقل فيتحك به التفكير والتفكير الجدي بالامور ..
    ولكي يكون اختيار شريك العمر ناجحا يجب ان يقوم على اسس جيدة ومتينة كان يجتمع العقل والقلب للاختيار
    فمن ناحية القلب نختار شريك حياتنا ممن تلهف له القلب وهواه وارتاح له ولحديثه واغرم به ..بحيث لا نعد نرى في الدنيا سوى هذا الشخص ولكن هذا لا يكفي لانه ربما كان الاختيار غير موفق في هذه الحالة
    اما من ناحية العقل ...قالعقل يختار من يملك من مواصفات الرجولة وتحمل المسؤولية وصاحب المركز والشان والمادة او من هو محترم في مجتمعه او من له رهبة وقوة في المجتمع ولكن هنا لا توجد العاطفة ولكن بعد حين قد نفاجا بان من اخترناه بعقلنا لا نشعر باي عاطفة تجاهه وهذا ما يولد المشاكل ويؤدي الى التفريق

    هذين الامرين كل لوحده يؤديان في النهاية الى ارتفاع كبير في نسبة الطلاق والانفصال ولهذا علينا كافضل الحلول

    ان نفكر بعقلنا جيدا ونلزم تفكيرنا بالعاطفة فاذا اجتمعا في امر ما وكانا متوازنين كان الارتباط ناجحا

    اذا ليس علينا ان نفكر بالعاطفة فقط او بالعقل فقط ...بل بالاثنين معا

    هسهلها عليك لو انت شوفت زي مابيقول علي عندما تري عيناك الحبيب لاول مرة وركز معايا شوية علي كلمة اول مرة في الاول الاتجاة هيوصل للقلب لكن لو انت ود تقيل شوية هتفكر بعدين بعقلك مش يمكن تكون مثلا يعني مستواة العلمي والمادي ما يتناسيبش مع حضرتك هتقول اي ساعتها
    وفي الاخر لازم الاتنين يبقوا مع بعض لان دي هتكون حياتك

    يارب تكون المعلومة وصلت
    avatar
    ali fathallah

    عدد المساهمات : 297
    تاريخ التسجيل : 20/12/2010
    العمر : 27
    الموقع : الاقصر

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف ali fathallah في الإثنين يناير 03, 2011 10:08 pm

    اخي اسلام مع احترامي الشديد لوجة نظرك
    اولا : الحب يتعلق بالقلب فقط ...
    ثانيا :لا يوجد حب بالعقل لان اذا نظرنا الي المستوي العلمي والمادي الذي يناسبك اذا هو ارتباط
    . تقليدي فلا يوجد فيه الحب اطلاقا لان الحب لا يعرف الا بالقلب فالحب يكسر اي حاجز امامه
    مثلا: بعد اذ لقيت الحبيب ضعيف المستوي العلمي والمادي هل بامكانك التنازل عن الحب والحبيب ؟
    واظن انك لن تتنازل عن الحبيب الذي احتضنه قلبك وليس عقلك....
    avatar
    islam luxor

    عدد المساهمات : 186
    تاريخ التسجيل : 25/11/2010
    العمر : 26

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف islam luxor في الإثنين يناير 03, 2011 11:08 pm

    فى يوم من الايام جلس العقل والقلب فى ساعة متأخره من الليل يتسائلان ويتشاوران فى أمر الحب فنادى العقل على القلب وسأله قائلا:ما الحب؟
    القلب***: رد قائلا فى كبرياء وغرور أنا الحب: أنا منبع الحب والحنان أنا بئر الدفء والأمان
    أنا* المسؤل عن النبض والخفقان ومركز المشاعر داخل الانسان
    أنا* الذى سأظل فى الاحضان ولا أتحرك مهما كانت الأحزان
    أنا* الذى أعشق الطيران فى ظل الحبيب الولهان
    أنا* الذى يحبنى العاشقان ويسهروا لأجلى ليالى وأيام
    فأنا الذى أسهر لا أنام
    العقل: انت الحب اذا فمن المسؤل عن الحب أنت أم انا؟
    القلب: رد قائلا: أنا أيضا المسؤل عن الحب انا الحب فكيف لا أكون مسؤل عنه
    العقل: اعترض وقال لا بل أنا
    فالأنسان الذى يحب بقلبه يندم كثيرا ويتألم كثيرا ويضحى كثيرا لأنه يقع فى الحب فجأة بدون تفكير لا يعرف كيف أحب ولا لماذا أحب
    ولا يفكر فى أى شىء سوى الحب وفى ارضاء من أحب فلماذا كل هذه التضحيات من أجل انسان ما لا تعرف اذا كان يحبك ام يلعب بك
    أما الحب عن طريقتى فيختلف كثيرا لانه يأتى بتفكير عميق وهدوء شديد حتى لا بنجرف الانسان فى الحب ولا يتذلل لأجل من أحب فأنا لا ارضى بالذل والهوان لانى المسؤل عن ارشاد الانسان فى اى طريق كان

    العقل: اذا ماذا تفعل اذا تصادمت فى حب قلب لم يراك ولم يفكر فيك؟
    القلب: حينئذ أعجز عن الكلا م وينتابنى الحزن والألام وأتساءل بين نفسى ماذا أفعل الأن؟ و أيهما أفضل: هل أعبر عن ألمى باللسان أم الصمت والنسيان وأحتار فى أحتيار أحد الأمران ولكن أظل وسأظل حيران وفى النهايةأقو*ل للحب سلام

    سكت القلب لبرهة: وقال فى أسف وحزن شديد هذا أقسى وأمر شعور أشعر به عندما أقع فى قصة حب وعندها يفاجئنى شبح يسمى بالغدر والخيانة يعترض طريقى وطريق من أحب ووقتها أشعر بالحزن والألم تجاه ما يسمى الحب وفى هذه اللحظة: أكره اليوم الذى فكرت فيه أن أحب وأتحب وأندم كثيرا على فعل أى شىء من أجل الحب
    العقل: الان وبعد احتمالية هذه الصدمات وبعد هذا الجرح العميق التى من الممكن أن يزرعه الحبيب بداخلك
    فمن منا يكون المسؤل عن الحب أنت أم أنا ومن الأفضل لتجنب هذه الصدمات ولصلاحية هذا الحب
    القلب: رد قائلا: نحن الاثنان عن الحب مسؤلان
    أنت: تفكر وتدبر
    وأنا: أختار واقرر
    ونبذل اقصى ما عندنا من أجل الحب
    وفى النهاية اشترك القلب والعقل معا فى رأيهما عن الحب واتفقوا على ان الأثنين مشتركين فى الحب ولا يعيش الحب عن طريق واحد منهما فقط
    avatar
    ali fathallah

    عدد المساهمات : 297
    تاريخ التسجيل : 20/12/2010
    العمر : 27
    الموقع : الاقصر

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف ali fathallah في الثلاثاء يناير 04, 2011 6:51 am

    واضح ان انا واسلام مش متفقين مع بعض
    ياريت باقي الاعضاء يشاركون في الرأي
    فالسؤال مره ثانيه هل بامكانك التنازل عن
    الحب والحبيب بعد اذ لقيته ضعيف المستوي
    العلمي والمادي ؟ومن الذي سيحكم القلب ام
    العقل ؟ومن الاقوي فيهما؟
    اظن ان كلامي واضح وصريح...
    avatar
    بحر الاحزان

    عدد المساهمات : 853
    تاريخ التسجيل : 26/11/2010
    الموقع : http://www.t-l7l.com/vb/

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف بحر الاحزان في الثلاثاء يناير 04, 2011 6:24 pm

    يا علي انا فهمت وجهة نظر اسلام هو قصده ان القلب لوحده مش كفايه وفعلآ عنده حق لازم القلب والعقل يكون في ترابط مع بعض علشان يكون حب مثالي خالي من المشاكل والعيوب علشان يمكن انت تحب بقلبك وتكتشف كل يوم عيب جديد في حبيبك وتكثر المشاكل ولا ايه يا سمسم
    avatar
    islam luxor

    عدد المساهمات : 186
    تاريخ التسجيل : 25/11/2010
    العمر : 26

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف islam luxor في الثلاثاء يناير 04, 2011 11:22 pm

    انت فهمتني يا بحر و ياريت وجهة نظري تكون وصلت يا علي
    avatar
    zedan2011

    عدد المساهمات : 495
    تاريخ التسجيل : 31/12/2010
    العمر : 27
    الموقع : هاي كوره

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف zedan2011 في الأربعاء يناير 05, 2011 12:23 am

    كل ليل ياحبيبى ياحبيبى بيعدى قمره وينادينا

    بسأله مخبى ايه مخبى ايه بكرا لينا

    دمعه جارحه ولا فرحه والفراق الفراق الفراق مكتوب عليناا

    ياحبيبى نفسى اقولك عاللى بيا بس خايف يجى يوم وتلوم عليا

    ياحبيبى نفسى اقولك عاللى بيا بس خايف يجى يوم وتلوم عليا

    ليه قابلتك ليه ليه ذنب قلبك ايييييييه

    ليه قابلتك ليه ليه ذنب قلبى اييييييييييييه

    حتى انتا ياحبيبى خايف اقولك ياحبيبى

    كنت بخاف مالشوق وعذابه طول لياليه

    كنت بقوله ياقلبى ياقلبى الحب ده ليه

    كنت بخاف مالشوق وعذابه طول لياليه

    كنت بقوله ياقلبى ياقلبى الحب ده ليه

    واتقابلنا والليالى طمنتنا فى حضنها واه ياخوفى ياحبيبى مالليالى وغدرها

    اتقابلنا والليالى طمنتنا فى حضنها واه ياخوفى ياحبيبى مالليالى وغدرها

    حبك قدرى ومستنيه مهما يكون مكتوب لنا اييييه

    دمعه جارحه ولا فرحه والفراق الفراق الفراااااااق مكتوب عليناا


    avatar
    zedan2011

    عدد المساهمات : 495
    تاريخ التسجيل : 31/12/2010
    العمر : 27
    الموقع : هاي كوره

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف zedan2011 في الأربعاء يناير 05, 2011 12:36 am

    والحب احلي عذاب
    اخر كلام اسمعه قلبي الي حبك تخدعه حرام عليك ياحزن يا افراح يا عمر عده وراح

    بس هي الدنيا كده ممكن نغيرها لو الواحد ما فراطش في حبيبه
    avatar
    بحر الاحزان

    عدد المساهمات : 853
    تاريخ التسجيل : 26/11/2010
    الموقع : http://www.t-l7l.com/vb/

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف بحر الاحزان في الأربعاء يناير 05, 2011 6:56 am

    ميرسي للمرور والرد الجميل ده يا جماعه

    نورتني يا سمسم ويا علي ويا زيزو نورتو التوبيك
    avatar
    zedan2011

    عدد المساهمات : 495
    تاريخ التسجيل : 31/12/2010
    العمر : 27
    الموقع : هاي كوره

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف zedan2011 في الأربعاء يناير 05, 2011 9:32 am


    نعم الحب الحقيقى يخرج من القلب لان مشاعر القلب اصدق مشاعر
    ياعلي انت واسلام
    معلش يا اسلام

    ????
    زائر

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف ???? في الأربعاء يناير 05, 2011 5:38 pm

    اسمحولى ادخل واقول انى اعتقد فعلا ان القلب والعقل هما المسئولين عن الحب فى اشتراك بينهم ولكن اشتراك مشروط بمعنى ان الاختيار يكون للقلب والتقيم والتعديل يكون للعقل اوضح اكتر ان القلب حينما يختار يختار كما يشاء سواء من النظرة الاولى او من طريقة الكلام او التصرفات او المواقف طرق كثيرة ومتعددة للاختيار ولكن حينما يلجا الانسان لتحكيم عقله -وفى الغالب لم يلجا لكى يعيش ف الاحلام-فيلجا العقل فى معرفة كل الظروف اذا كان شخص مناسب ام لا سواء من الناحية المادية العلمية المستوى الاجتماعى من كل هذه النواحى
    والحزن والحب متلازمان عندما يختار الانسان بقلبه فقط ،حيث عندما يحب ولا يفكر ممكن ان يقابل حبه هذا بالفشل لان الشخص الذى امامه لم يبادله نفس الشعور مثلا او لانه لا يستطيع توصيل حبه هذا فيبقى دائما حزين لانه غير سعيد فى معرفه حقيقة مشاعر من يحب واذا حكم عقله سوف يهيدية وممكن ان يكون هذا الحزن مؤقت
    avatar
    ali fathallah

    عدد المساهمات : 297
    تاريخ التسجيل : 20/12/2010
    العمر : 27
    الموقع : الاقصر

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف ali fathallah في الأربعاء يناير 05, 2011 6:15 pm

    اذا كانت الاخت اسماء شايفه كده خلاص لاكن
    مش هغير كلامي مفيش حاجه اسمها حب بالعقل
    السؤال مره ثانيه هل تقدر تتنازل عن الحب والحبيب
    اذا لقيته ضعيف المستوي العلمي والمادي ؟ام الحب يكسر
    اي حاجز امامه .
    ياريت حد يجاوب علي هذا لالسؤال..

    ????
    زائر

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف ???? في الأربعاء يناير 05, 2011 6:20 pm

    اولا مفيش حد يقدر يقولك غير وجهة نظرك
    والاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية وانا مش بقول الحب بالعقل بقول حاجة مشتركة الاتنين مسؤولين عن الى بيسمى الحب
    avatar
    hamed medo

    عدد المساهمات : 17
    تاريخ التسجيل : 05/01/2011
    العمر : 27
    الموقع : الاقصر

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف hamed medo في الأربعاء يناير 05, 2011 6:37 pm

    العقل والقلب عملان لوجهة واحدة

    الجاوب دي ياعلي في القصة الي هكتبهالك
    كان في شخص معة فلوس واراضي يعني يا علي في مستوي مادي كويس حب واحدة من الناس الي في الموالد تمام
    طبعا اهلة مش موافقين يروح هو يسيب اهلة وبضحي علشان الحب لكن شوف العبرة ان الشخص دة هيبقي مش معاة فلوس ولا اراضي ويبقي في مستوي مادي ضعيف واقولك اي تاني هيسرح في الموالد مع حبييتة طبعا
    والسبب انة حب بقلبة قبل الرجوع الي العقل والتفكير
    واتمني لك ان تفهم ما قولتةلك
    اخوك حامد البروفسير
    avatar
    islam luxor

    عدد المساهمات : 186
    تاريخ التسجيل : 25/11/2010
    العمر : 26

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف islam luxor في الأربعاء يناير 05, 2011 7:30 pm

    اي دي يا بروف فهم علي يا حامد
    avatar
    ali fathallah

    عدد المساهمات : 297
    تاريخ التسجيل : 20/12/2010
    العمر : 27
    الموقع : الاقصر

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف ali fathallah في الأربعاء يناير 05, 2011 7:36 pm

    خلاص فهمت يا حامد يا بوب علشان خاطرك انت
    والاخت اسماء بس
    مش علشان واحد تاني هههههههههههههههههههههه
    avatar
    بحر الاحزان

    عدد المساهمات : 853
    تاريخ التسجيل : 26/11/2010
    الموقع : http://www.t-l7l.com/vb/

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف بحر الاحزان في الخميس يناير 06, 2011 9:55 am

    اولا احب اشكر كل من شرفني بمروره المتواضيع والردود القيمة والاكثر من رائعه

    انا عندي اضافة صغيره ...واحب اسمع تعليقاتكم عليها

    لو في اتنين بيحبو بعض من جانب القلب وليس العقل وبيحبو بعض جداا جداا الطرف الاول لما يجي يفكر بالعقل بيلاقي نفسه مخطأ بس في نفس الوقت القلب محتاج الحب ده والطرف الثاني مش عاوز يفكر بالعقل لانه محتاج الحب ده ولما بيفكر بعقله بيتعب جداا
    وحاولو هما الاتنين البعاد عن بعض اكثر من مليون مره بس كل ما بيبعدو بيرجعو تاني يعني الطرف الاول لما يلاقي نفسه في طريق خطأ فبيختار البعد فطرف التاني يتعب ويطالب الطرف الاول الرجوع بحجة انه هتجراله حاجه او هيعمل في نفسه حاجه بس هما في الاخر علشان ده يرضي ده بقي معاه لحد ما يشوف اخر المشوار ايه بس مع العلم انهم بيحبو بعض جدااااااااااااا

    ونكتفي بهذا القدر واتمني اشوف ارائكم الجميله
    avatar
    ali fathallah

    عدد المساهمات : 297
    تاريخ التسجيل : 20/12/2010
    العمر : 27
    الموقع : الاقصر

    رد: الحب والحزن توآمان............؟لماذا

    مُساهمة من طرف ali fathallah في الخميس يناير 06, 2011 10:09 am

    اذا يا بحر محدش يقدر يتنازل عن الحب مهما كان
    واللي شايف غير كده سوري يبقي محبش اصلا

      الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين ديسمبر 18, 2017 5:14 am